Gezondheid is een veelbesproken thema. Het besef dat we zelf tot op zekere hoogte een goede gezondheid in de hand hebben, lijkt steeds meer tot ons door te dringen. Meer bewegen en gezonder eten zijn natuurlijk de eerste stappen die je kunt zetten op weg naar een gezonde(re) levensstijl. Meer bewegen is relatief eenvoudig door eens wat vaker een boodschap met de fiets te doen of bijvoorbeeld de trap te nemen in plaats van de lift of roltrap. Als het op ons eetpatroon aankomt liggen de zaken vaak wat lastiger. Dit patroon omgooien is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt echter ook een andere invulling geven aan het veranderen van jouw eetpatroon. Zo kun je ervoor kiezen om het wat minder drastisch aan te pakken. Kies bijvoorbeeld voor minder vet eten en kijk eens wat dit jou oplevert. Een airfryer is een apparaat dat je kan helpen om minder vet te gaan eten.

 

airfryer

 

Voedsel garen door middel van hete lucht

Een airfryer wordt vaak omschreven al alternatief voor de frituurpan. Begrijpelijk, omdat een airfryer veelal geassocieerd wordt met het bakken van friet. Een airfryer kun je echter voor zoveel meer gebruiken dan alleen voor het bakken van friet. Een airfryer gaart voedsel door middel van hete lucht. Deze hete lucht wordt op hoge snelheid gecirculeerd door het apparaat en mede hierdoor wordt dit apparaat ook wel een heteluchtfriteuse genoemd. Bij de meeste heteluchtfriteuses hoef je geen olie toe te voegen aan hetgeen je wilt bereiden. En hierdoor past deze keukenhulp dus in een eetpatroon van minder vet eten. Hierdoor wordt zelfs het – zo af en toe – eten van friet een stuk “minder erg”. Zo bevat friet die gebakken is in een heteluchtfriteuse maar liefst tot 80 procent minder vet in vergelijking met friet gebakken in frituurolie.

 

Grillen, bakken en frituren

Zoals gezegd is een airfryer een apparaat dat je voor verschillende bereidingswijzen kunt gebruiken. Allereerst is daar de mogelijkheid tot frituren, zij het zonder olie. Een tweede veel gebruikte optie van deze apparaten is de grillmogelijkheid. Hierbij is het aan te raden om een grillrooster te gebruiken. Vis, groenten en vlees grillen doe je in een handomdraai en ook grillen past in een gezond eetpatroon. De derde bereidingswijze van voedsel die een airfryer biedt is die van bakken. Zeker als je een speciaal voor dit apparaat ontworpen “bakinzet” gebruikt, is het bakken van (cup)cakes, taarten en brood een peulenschil.

 

Voor elk huishouden

Er is voor elk huishouden een airfryer. Het reguliere model is met name geschikt voor één -en tweepersoons huishoudens. De airfryer xl is een maatje groter dan de reguliere pan. Hierdoor is de airfryer xl een goede keuze voor gezinnen, omdat je in de XL simpelweg grotere porties voedsel kunt bereiden. Naast het verschil in capaciteit van de airfryer is er nog een reden waarom dit apparaat in elk huishouden past. Doordat je geen olie gebruikt heb je ook geen last van die typische en doordringende geur van frituurlucht. Veel mensen plaatsen hun frituurpan in de schuur of garage. Dit is niet nodig met een airfryer, zeker niet wanneer je deze ook nog eens onder de afzuigkap neerzet.

 

Wanneer we inzoomen op merken dan behoort de airfryer Philips tot de meest verkochte merken. Eén van de redenen hiervoor is dat de airfryer Philips goed scoort in verschillende onafhankelijke testen. Qua aanschafprijs zijn er grote verschillen. Deze verschillen worden veroorzaakt door de verschillende merken en types. De goedkoopste exemplaren koop je al voor minder dan honderd euro en de duurste passeren de grens van tweehonderd euro. Hiermee is er dus ook voor elke portemonnee een airfryer.